سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر بختیارى را بخت برگشتنى است ، و آنچه برگشت پندارى نبوده و نیست . [نهج البلاغه]
سیاست پاک
 
سیل پاکستان؛ محک سازمان ملل متحد

به دنبال وقوع سیل در ایالت سرحد پاکستان که شدیدترین سیلاب در منطقه از سال 1929 بوده است، نزدیک به20 میلیون نفر بر اثر سیل بی‌خانمان شده و نزدیک به 7 هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. هم چنین چندین میلیون دام نیز از بین رفته و به زمین‌های زراعتی خسارت‌های بسیاری وارد شده است.

بیش از سه و نیم میلیون کودک پاکستانی در حال حاضر به دلیل افزایش شدید آلودگی‌های آبی در این کشور، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده و مهلک قرار دارند. از دیگر بیماری‌های کشنده‌ای که کودکان پاکستانی را تهدید می‌کند می‌توان به تب حصبه، هپاتیت A و E اشاره کرد. این در حالی است که سازمان هواشناسی پاکستان از موج دوم و سوم سیلاب در هفته جاری و هفته آینده خبر می دهد. این سیل خصوصاً از این زاویه که علاوه بر مناطق پشتون نشین در شمال غرب پاکستان، بخش اصلی که کشاورزی سند و پنجاب است را تحت تاثیر قرار می‌دهد بسیار وحشتناک است. پایین نیامدن آب ناشی از سیلاب به دلیل بارش مستمر باران، گرسنگی، کم بود مواد غذایی، آلودگی آب، بیماری های مسری و ... تنها بخشی از مشکلات مردم و مسئولان دولتی پاکستان است. در این میان، بخشی از از احزاب خارج از قدرت، نخست وزیر را به سوء استفاده از کمک‌هاى بشردوستانه به پاکستان در سال  2005 متهم می کنند. نواز شریف، رهبر اپوزیسیون پاکستان به دیلی تلگراف گفت: شک و تردید در میان کمک کنندگان بالقوه مانع تلاش‌ها جهت جمع آوری کمک‌های مالی برای کمک به ‌آوارگان می‌شود. در همین راستا دولت کمیته ای متشکل از حزب مردم و حزب مسلم لیگ که ظاهراً با هم توافق کرده‌اند که از این موضوع به عنوان دست آویزی در جهت تسویه حساب سیاسی استفاده نکنند و در یک جهت فعالیت کنند، تشکیل داده تا روی کمک های مالی ارسالی از سوی کشورها و سازمان های بین المللی نظارت کنند. کمک های مالی که هنوز نتوانسته حتی ده درصد مشکلات مردم پاکستان را حل کند.

 

در این میان عکس العمل کشورهای منطقه و جهان و البته سازمان ملل متحد به عنوان سازمان هم آهنگ کننده ی کشورها، جالب توجه است. روسای جمهور ترکیه و آذربایجان در پی سفر گل به باکو، توافق‌نامه‌ای را در خصوص مشارکت استراتژیک و کمک‌های متقابل به امضاء رساندند. کریستین فاژ ، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، اظهار داشت این وزارت از اظهارات ایران درباره ساخت تاسیسات جدید در زمینه غنی‌سازی اورانیوم از بهار سال 2011 ابراز نگرانی کرده و تهران را به مذاکرات سازنده فرا می‌خواند. اوباما در ضیافت افطار جمعه شب در جمع دیپلمات‌هایی از کشورهای اسلامی در کاخ‌سفید از طرح ساخت یک مسجد و مرکز فرهنگی مسلمانان در نزدیکی محل وقوع حادثه یازده سپتامبر حمایت کرد. دو کشور کره جنوبی و ایلات متحده در آب های کره، مانور مشترک نظامی برگزار کرده اند و ... فقط ایران و کانادا در روزهای گدشته، کمک های خود را به این کشور ارسال کرده اند. شورای امنیت هنوز برای بررسی این مشکل تشکیل جلسه نداده است. حتی نهادهای امدادی و کمک رسان زیر مجموعه ی سازمان ملل نیز عکس العملی نشان نداده اند. فقط یونیسف طی ارسال اطلاعیه ای، ضمن هم دردی با مردم پاکستان، نسبت به وضعیت وخیم کودکان پاکستانی هشدار داده است.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، تنها مسئول بین المللی است که از نزدیک موضوع را مورد بررسی قرار داده و حداقل اظهار ناراحتی کرده است. وی در جریان سفر روز گذشته خود به پاکستان در بازدید از مناطق سیل‌زده این کشور اعلام کرد: «این بدترین فاجعه طبیعی است که من تاکنون دیده‌ام.»

وی همچنین تأکید کرد: «در مقابل سیلاب عظیم به وقوع پیوسته، حمایت‌ها نیز باید عظیم و گسترده باشد و سازمان ملل، جامعه بین‌الملل و جامعه بشریت باید سریعاً وارد عمل شوند و هر آنچه در توان دارند انجام دهند.»

بان کی مون 24 مرداد با هدف بررسی وضعیت سیل‌زدگان و کمک به عملیات امدادی وارد پایگاه نظامی «چکلالا»  در نزدیکی اسلام‌آباد شد. وی در دیدار یوسف رضا گیلانی افزود که سازمان ملل تاکنون 27 میلیون دلار از بودجه اضطراری خود را به این مهم اختصاص داده و از جامعه بین‌الملل نیز 459 میلیون دلار کمک درخواست کرده است. گیلانی در این دیدار ضمن اظهار ناتوانی دولت پاکستان در مهار بحران پیش آمده اظهار امیدواری کرد که جلسه 19 اوت مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت مناطق سیل‌زده پاکستان بتواند منجر به افزایش کمک‌های بین‌المللی به قربانیان این فاجعه شود.

در همین میان در روزهای گذشته، مردم ایالت وزیرستان شاهد پرواز هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی بر فراز منظقه و بمباران این مناطق بوده اند که بنابر اظهارات مقامات محلی 12 نفر از ساکنان محلی در این حمله قربانی شدند.یک روز قبل از این حادثه نیز مراسم خاک‌سپاری 12 نفر از کشته‌شدگان حمله اخیر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در منطقه «ایسوری» برگزار شد. این حملات در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده هنوز در افغانستان و عراق با مشکلات زیادی مواجه است و این کشور به جای کمک رسانی به مردم پاکستان، هر روز به بهانه ای به بمباران مناطق مسکونی دست می زند.  

وقوع این سیل بزرگ و کم کاری کشورهای به اصطلاح شمال در کمک رسانی به مردم پاکستان، بیش از گذشته بر واهی بودن ادعاهای این کشورها و سازمان های بین المللی در حمایت از حقوق انسانی آحاد بشر تأکید می کند. سازمان «ملل» متحد که قرار بود روزی محل اجتماع و هم کاری «ملل» جهان شود، امروز دست آویز قدرت سیاسی و اقتصادی عده ای معدود از «دولت» های جهان شده است و در حالی که بیش از 180 کشور در این نهاد بین المللی عضویت دارند، هنوز نتوانسته است قدم مثبت موثری در رفع این مشکل بردارد. مطمئناً این جنس عملکردها از دیده های ملت مظلوم جهان و پابرهنگان عالم پنهان نمانده و نفرت عمومی ایجاد شده ناشی از از بی توجهی کشورهای استکباری، در ایجاد بسیج جهانی مستضعفین موثر خواهد بود.

سپید

مرداد 1389


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مهدی 89/5/26:: 1:5 عصر     |     () نظر
 
معرفی نامه

سلام.

در بلاگفا می نوشتم. به آدرس:

http://sepid-politic.blogfa.com

و در این جا:

http://www.sepidnevesht.blogfa.com

در اعتراض به عمل کرد بلاگفا، به این جا کوچ کردم. امیدوارم در انتخابم اشتباه نکرده باشم!

 

سپید


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مهدی 89/5/24:: 11:15 عصر     |     () نظر
درباره

سیاست پاک

وضعیت من در یاهـو
مهدی
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای منتطر انتقادات و پیشنهادات و آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما در مسائل مطرح شده در وبلاگ هستم .
صفحه‌های دیگر
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
وبلاگ خودم در پلاکفا
دفتر مطالعات و خدمات پژوهشی ایران و آسیای
خبرگزاری ریانووستی (روسیه)
موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس)
پای گاه خبری - تحلیلی ایران و روس&
پایگاه خبری-تحلیلی ایران بالکان
دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
موسسه ی مطالعات تاریخ معاصر ایران
موسسه ی مطالعات و پژوهش های سیاسی
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
عبدا... شهبازی
مجمع مطالبه ی مردمی مشهدمقدس
فروشگاه مجازی سوره مهر اصفهان
مؤسسه ی نرم افزاری آرمان
فروشگاه مجازی کتاب آفتاب
پاتوق کتاب (خرید اینترنتی کتاب)
انتشارات سوره مهر
جیره کتاب
خانه کتاب
عدالتخانه
بچه های قلم
کلیپ موبایل مبارز
قطعه 26 (حسین قدیانی)
پلخمون (محمد جواد میری)
زمبور (محمد مهدی خالقی)
آرمان خواهی
آرمان آباد (سید محمدحسین جعفری)
رضا امیرخانی
دکتر جعفر رشیدپور
پابرهنگان (محمد پورغلامی)
فقر هنر(ایلیا عبدالماشع)
مبارز فوتو
مازیار بیژنی
دوئل (مخلوقات ذهنی یک جوجه گرافیست)
باروت (حسین احمدی سخا)
گرافیک مقاومت (رضا ساسانیان)
فواد اندیشه (مقداد داداشی)
باران عدل (سجاد ستوده)
آرشیو یادداشت‌ها